ניקיון בשפה הציבורית

 איכות הסביבה 1

רוני מלקאי, כתבת איכות הסביבה של ערוץ 10, מדווחת על מאבק נגד אנטנות סלולאריות. מה שמושך את תשומת לבי זה שלאורך כל הכתבה היא מדברת בח' לא גרונית. לא ע' ולא ח' עמוקות בוקעות מהגרון של מלקאי שהפנימה היטב את הקודים להתקבלות ככתבת בטלוויזיה הישראלית.

 

איכות הסביבה 2

עמליה רוזנבלום כותבת בספר "ללא מילים – התרבות הישראלית בראי השפה" (יחד עם צבי טריגר ובהוצאת דביר) על הסגול והצירה שניצחו את החיריק בבניין הפעיל:

"הבעיה של השפה היא כמעט אף פעם לא בדקדוק… לא ניתן ליישב (את הבעיה) באמצעות היוועצות עם המילון. מדובר במאבקים תרבותיים, פוליטיים וכלכליים, שאינם פחות דרמתיים רק מפני שברובם החיילים אינם מודעים לקיומה של מלחמה." (עמוד 97)

בהמשך עומדת רוזנבלום על ההבדל הסוציו-אקונומי שמאפיין את המשתמשים בהפעיל ללא חיריק:

"מכיוון שאני חושבת שהשימוש ב"שפת ההֶפעיל"… מייצג מעמד חברתי כלכלי נמוך משלי…" (שם)

ואף מביאה דוגמה לכך: "יש לי חברה טובה שבאה מבית פחות משכיל ופחות אמיד ופחות אשכנזי משלי, ואותה אף פעם לא היה לי נעים לתקן." (שם)

לבסוף קושרת רוזנבלום את השימוש בהפעיל ללא חיריק (אלה מן המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך, זוכרים?) לעצלנים שאינם שומרים על ניקיון הסביבה: "אבל משהו נוסף מפריע לי, ואני לא בטוחה בכלל שכאן פילוח מעמדי יסביר את העניין. בשפת ההפעיל (עם סגול) יש משהו עצל. לא לטרוח לבטא נכון את החיריק זה קצת כמו לא להתכופף בשביל להרים עטיפה של מסטיק שנפלה לך על המדרכה. ואולי ברור מאליו ששומרי שפה מעצם היותם נודניקים משתדלים גם לשמור על ניקיון המרחב הציבורי בהתגלמותו הפיזית."

 

אכן, מלחמת התרבות מתקיימת דרך השפה והגייתה ונראה כי לפחות בתקשורת הישראלית הייצוג של תרבות אחת שולט יותר מייצוגה של אחרת. כל מי שעוסק בשפה יודע כי היא דינאמית, ולצד הבלשנות המסורתית המדקדקת על קוצו של חיריק, קיימת זו המודרנית המכירה במבנים אוניברסאליים המתקיימים בכל השפות ומאפשרת מרחב במנעדים השונים, אבל אם כבר משווים את אלה שמדברים בהפעיל סגולי כמי שאינם מקפידים על ניקיון ציבורי, היכן אותו ניקיון בהגייה התקשורתית? האם העלמת הגייתן של האותיות הגרוניות היא חלק מאותו ניקיון?

בתור אחת שנוטה לשגות לעתים בהגייה הנפוצה של הפעיל בסגול או צירה, אני מקפידה על איכות סביבה נקייה ולא מתעצלת אף פעם להרים עטיפה של מסטיק ולנקות גם את הלכלוך של אחרים. האם אני יחידת הסגולה שמפריכה את הקשר שקושרת רוזנבלום בין עצלנות, ניקיון ושפה?  

 

 

 

 

25 מחשבות על “ניקיון בשפה הציבורית

  1. תחסכי ממני את הניתוח הפסיכולוגי בגרוש,מצחיק אותי שמישהי ממוצא מזרחי אומרת על מישהו אשכנזי שהוא לא אינטיליגנט. בדיחת השנה אם לא העשור.

    אהבתי

  2. אני לא יודעת אם לייחס את זה תחוסר אינטליגנציה או לחוסר בגרות. בכל מקרה, מדובר בחוסר.

    אהבתי

  3. את כנראה חושבת שאני נפגע קשות מכך שאת מטיחה בי שאני גזען. אז לידיעתך,אני לא גזען,אני פשוט צודק.צר לי עליך שאת שבויה באיזו פנטזיית ילדות אוטופית. אנשים אינם שווים,יש שווים יותר ויש שווים פחות.

    אהבתי

  4. לא אתה (גבר אני מניחה מדבריך)לא בבית משפט. למרות שהיום בו גזענות תעמוד בבית המשפט, הוא היום בו האנושות תצעד צעד אחד קדימה.
    חופש הדיבור לא קשור לבית משפט ולא מחייב הזדהות באינטרנט, וזהו המקום היחיד שאולי אנשים כמוך יכולים להביע את דעתם הגזענית, אה.. גם בחוגים סגורים בקרב חבריך, אני משערת.
    נאצל אתה לא ואני לא רוצה לחשוב על המציאות בה אתה מביט דרך העיניים האלו ששופטות אנשים על פי מוצאם, צבע עורם
    זה מזכיר לי משטרים חשוכים בהיסטוריה של העולם

    וזה לא עניין של לא יאה לי, וזו לא רק הבעיה שלי. זו צריכה להיות הבעיה של חברה ששואפת לנאורות, לפלורליזם תרבותי, כל המילים היפות האלה של השמאל שמבקשות להפוך את העולם פה ליפה יותר.
    צר לי עליך. מקווה שבעתיד תצליח לראות עולם טוב יותר. שוויוני.

    אהבתי

  5. אני לא חייב להזדהות כי אני לא בבית משפט וזו זכותי במסגרת חופש הדיבור באינטרנט. את לא רוצה לרדת מהסוס שלך ,זכותך. אני לא רוצה לרדת מהסוס שלי.אולי אני לא נאצל כמוך שרואה את הטוב בכל אחד,אבל אני ריאליסט ולפחות אומר את אשר על לבי בלי להתחנף ולדאוג אם אנשים כאלה או אחרים ייעלבו.אני רוצה לבחור לעצמי
    מי יהיו החברים שלי ושיקולי עדות או מוצא הם בהחלט פקטור חשוב ומכריע בבואי להחליט. לא יאה לך? זבש"ך.

    אהבתי

  6. אז כל מילת ביקורת היא גזענות מבחינתך? תסלחי לי,האתיופים הם לא אנשים חכמים,הם באו מתרבות נחשלת ופרימיטיבית וזה לא קשור לצבע עורם. זה קשור למנטליות ולחינוך.אני מציע שתרדי מהסוס של התיפיפות הנפש הזו ותראי את הדברים נכוחה.

    אהבתי

  7. ויש לי קצת היכרות מעמיקה יותר עם האוכלוסיה האתיופית, (שוב, לא צריכה להוכיח זאת לך או לבית המשפט) וגם קצת היכרות עם שיח של מי שמאוד, אבל מאוד, רוצה להתקבל ומוכן לשנות את הזהות שלו, אמונתו ואף את עורו לשם כך.
    (זה לא המקרה של רוני)
    וגם היכרות עם השיח האחר, זה שמבין מבלי מילים שאם הוא לא משתנה, הוא לא מתקדם.
    אבל כל זה לא קשור לעניין בכלל, יצאנו מנקודה אחת והגענו למקום אחר לגמרי.
    השאלה שלי היא , והפעם בלי דוגמאות ורמזים, מדוע לא מדברים בחית ועין גרוניות בתקשורת?
    מדוע ישנו אתיופי מחמד על כל מערכת תקשורת המונה עשרות אנשים? אה, וגם ערבי מחמד ומזרחי מחמד.
    מדוע במדינה מתוקנת בשנת 2007 אנחנו עדיין שואלים את השאלה הזו?

    אהבתי

  8. הנה טענה. הנה דוגמה המוכיחה אותה. מש"ל.
    אה, הדוגמה לא נכונה (או לא טרחתי לבדוק אותה)? לא משנה. הנה טענה. מש"ל.

    ומבחינתי השאלה היא, אם את לא מכירה את רוני מלקאי, שאותה את – לא אני – חוזרת ומביאה "רק" כדוגמה, איך את יכולה לחזור ולשאול שוב ושוב איך היא "הבינה" כל מיני דברים שאין לך שמץ של מושג אם אמנם הבינה? או שזה מסתמך על היכרותך הכללית עם "אתיופים" ועם "שפתם"?

    ולנטשה מוזגוביה הרי *כן* נתנו הזדמנות, לא? (גם אותה לא ראיתי מעולם בטלוויזיה, כך שאני לא יכול לחוות דעה עניינית על ביצועיה שם).

    אהבתי

  9. אתה עדיין נצמד לרוני מלקאי ספציפית ואני הסברתי כבר שהיא רק דוגמה. תנסה לגור פעם ליד אתיופים ולשמוע את שפתם, אז אולי תבין.
    לא אני קבעתי את ההגייה התקנית, שיעור מבוא בחוג ללשון עברית באוניברסיטה יבהיר לך זאת, אתה יכול לשאול את המרצים עצמם, רשימה תמצא באתרי המוסדות האקדמאים.
    לא הבנת בכלל את הטענה שלי: אף אחד, ואני מדגישה שוב, אף אחד לא לחץ ולא אמר מילה למלקאי שהיא צריכה לדבר בהגייה לא גרונית, היא הבינה את זה לבד. וזאת השאלה: איך היא הבינה את זה לבד?
    נאטשה מוזגוביה שדיברה במבטא רוסי (וזאת עוד דוגמה והפעם מתחום המבטא) ולא הפנימה קודים של התקבלות, הוקעה משידור.
    ובקשר לההערה האחרונה שלך: אני לא כותבת כדי להוכיח לאחרים, אני כותבת בשביל אחרים, ולפעמים אני אפילו מדברת למראה, תנסה,זה דווקא עוזר לפעמים לפגוש את עצמך מול המראה
    לא צריך להתעצבן, הכול בנועם..

    אהבתי

  10. לעניין העובדתי אני שב ושואל: האם את יודעת שהעברית שרוני מלקאי דיברה בבית היא עברית בחי"ת ועי"ן גרוניות? האם את יודעת שהפסיקה לדבר כך משהפכה לכתבת ערוץ 10? כי אם את לא יודעת, אז את לא יכולה להפוך אותה לדוגמה לשום דבר.

    בסדר, יש מבטא ויש הגייה.
    נכונה? ממתי? מימי יהושע? השופטים? בית ראשון? בית שני?
    כפי שאת שואלת מי קבע מהם הקודים של החברה הישראלית, אני שואל מי שמך לקבוע מהי ההגייה העברית התקנית?

    אני טוען שיש מנגנונים טבעיים של התיישרות סביבתית (בלי קשר למה ש"נכון" אלא לסביבת החינוך והחיים שלך). לא טענה מקורית במיוחד.
    את טוענת שיש פה מכבש לחצים גזעני, ומביאה דוגמה שבעצמך אין לך מושג אם היא רלוונטית, כלומר שעצם הקריטריון לבחירתה הוא גזעי בלבד: רוני מלקאי אתיופית, כלומר רוני מלקאי צריכה לדבר בחי"ת ועי"ן גרוניות ("צריכה" מהבית וגם "צריכה" כי זו העברית ה"תקנית"), ולכן אם רוני מלקאי אינה מדברת בחי"ת ועי"ן גרוניות פירוש הדבר שמישהו בערוץ 10 לחץ עליה.

    אם את מרחמת על אנשים שצריכים להוכיח משהו לאחרים ולא לעצמם, בשביל מה יש לך בלוג? דברי למראה.

    אהבתי

  11. אני לא בבית משפט ואני לא צריכה להוכיח שום דבר לאף אחד. אני מרחמת על אנשים שמרגישים שהם צריכים להוכיח משהו למישהו ולא לעצמם.
    מה זה קשור לביוגרפיה האישית של רוני מלקאי? היא הובאה כדוגמה למערך התקבלות שפועל על המהגר הישראלי, וכן גם אמא שלך ההונגרית פעל עליה אותו מהלך.
    ראשית, אתה מבלבל בין מבטא לבין הגייה נכונה. להגות אותיות גרוניות זה לא מבטא, מישהו הפך את זה למבטא, נכון, אבל זה לא מבטא, זה להגות את השפה העברית כתקינותה. לא סיפרו לך את זה, אני יודעת, אולי משום שלהונגרים קשה לבטא ע' וח' גרונית.
    שנית, את טוען כי זה נראה לך "טבעי" שאדם שמנסה להתקבל בחברה מאמץ את הקודים שלה, מסכימה איתך, מי אמר שהקודים של החברה הישראלית הם לדבר ללא הגייה גרונית????
    מי קבע את זה???
    ותחשוב שוב.
    תשובה עדיין לא קיבלתי.

    אהבתי

  12. תראי, אני לא מכיר את רוני מלקאי – אני שנים כבר לא צופה בחדשות, וכרגע אני אפילו לא בארץ. אינני יודע אם נולדה בארץ, אם שפת אמה עברית, אם שפת התחנכותה עברית.
    לא יודע איזו עברית דיברה כשהתחילה לעבוד בערוץ 10.
    והרושם העולה מדברייך הוא שגם את לא ממש בקיאה בביוגרפיה שלה.
    ואם כך, מה בדיוק הבסיס העובדתי לטענה שלך שמלקאי אימצה לעצמה עברית לא טבעית? שהיא "הפנימה את הקודים"?
    "טבעי" בעיניי שאדם שנכנס לתרבות חדשה עבורו יאמץ לעצמו חלק מאורחותיה, כדי לא להיראות (ולהישמע) זר. אמא שלי הגיעה לארץ בגיל 11 והתייסרה כדי להיפטר מהמבטא ההונגרי. אז מה?
    ולמה, אגב, את לא מוחה על כך שמלקאי אינה מגישה בתלבושת אתיופית מסורתית? (ופה אני דווקא מוכן להניח שקיימים קודים מפורשים בערוץ 10).

    אבל כאמור, את מציגה הכול כמעט כקנוניה, בתור לחץ מודע ולא מתון להתיישר, וכל זה מבלי שיהיו לך ראיות לא ללחץ ולא למצב ה"עקום" המקורי. אני במקום מלקאי הייתי מתעצבן.

    אהבתי

  13. אף אחד לא הורה לרוני להפסיק לדבר בהגייה גרונית, חלילה, זה לא משהו שאומרים, זה משהו שלומדים לאמץ אם רוצים להתקבל. קודים שמאמצים כי מבינים שרק כך אפשר להתקבל ולהצליח במערכת.
    השאלה היא מדוע צריכה מלקאי לאמץ שפה אחרת משלה? תשובה: כי כך היא העברית התקנית.
    אז זהו, שהעברית התקנית (ואת זה כדאי לבדוק עם לשונאים) הוגה את הגרוניות .
    אז מדוע צריכה מלקאי לאמץ עברית גם לא טבעית לה וגם לא תקנית?
    תשובה: כי מישהו קובע שאלה הקודים להתקבלות.
    מי קובע מה תקין ומה לא על פי צווי לבו? צווי תרבותו?
    על השאלה הזו תחשוב לבד.
    ואשמח אם תשתף אותנו בתשובה .

    אהבתי

  14. האם את טוענת שמישהו הורה לרוני מלקאי להפסיק לדבר ב-ח' ו-ע' גרוניות?
    ושהיא הסכימה?
    וגם הצליחה?
    נשמע לי משונה קצת.

    אהבתי

  15. הערבים שם רק בשביל מראית עין של תקינות פוליטית, והמבטא הוא חלק מהם, מה לעשות. תאמיני לי שהיו מוותרים עליהם בשמחה.

    אהבתי

  16. שמשתמשים בה. את הוגה ח' וע' גרוניות? אז זאת ההגייה הנכונה בשבילך. אני לא? גם זאת הגייה נכונה. אין דבר כזה הגייה נכונה. את רוצה שכולם ידברו כמו אהרון אמיר? לשפה יש חיים משלה, והם יותר חזקים מכל "הגייה נכונה" או תקינות לשונית או תקינות פוליטית. אין שום הבדל בין ח' וע' לבין מבטא רוסי או וייטנמי או אחר. ושוב אני חוזרת ואומרת: מבטא אמהרי הוא לא ח' וע' גרוניות, צר לי, אפילו שאולי זה נשמע לך כך. יש שם כל מיני עיצורים שמבוטאים שונה מאוד מאשר בעברית ה"לא מסומנת". כן, ממש כמו ברוסית. אז החלטת לנכס לעצמכם (המזרחיים) את האתיופים? יופי לכם. אולי תשאלו אותם קודם, אולי תלמדו קצת אמהרית, או לפחות בלשנות כללית.

    אהבתי

  17. זה בסדר גמור לדבר באופן טבעי ללא הגייה גרונית. זה בסדר לדבר עם הגייה גרונית. הכול בסדר.
    רק שהייצוג התקשורתי הוא חד צדדי ובכך מסמן שכל מה שהוא אחר, הוא לא בסדר.
    שימי לב לדוגמה שלך: "יש שניים-שלושה כתבים ערבים עם ח' וע' גרוניות לעילא" למה רק לערבים מאפשרים את האותיות הגרוניות? זו בדיוק הסיבה שבעטייה לא מאפשרים ליהודים מזרחים לבטא את העגה שנשמעת כמו ערבית.
    דמייני לרגע, את מהדורת החדשות המרכזית כאשר מיקי ויעקב מקריינים בח' וע' גרוניות. המהדורה שלנו תישמע כמו אל ג'זירה, או במילים אחרות, כמו הערבים. וזה לא יכול להיות, כי הערבים הם האויב שלנו ואנחנו לא יכולים להיות דומים להם. זו הסיבה שרק לערבים מותר להגות את האותיות הגרוניות, כי זה שייך לשפה שלהם, לא לשפה שלנו.
    ההשוואה שלך למבטאים לא נכונה.
    ההגייה הגרונית אינה שייכת למבטא. זוהי ההגייה התקנית של השפה העברית. ולכן הפוסט מתייחס לדרישה של אלה המבקשים תקינות לשונית בקרב העם, אם מבקשים תקינות לשונית אז למה לא גם בהגייה הנכונה? יש הגייה נכונה, אבל יש כאלה שנוח להם להתעלם ממנה כי הם לא מסוגלים להגות אותה נכון. אז לפחות שלא ישימו עצמם למתקני השפה.

    אהבתי

  18. שאני לא חלק מהשיח הזה. אני מדברת באופן טבעי בע' וח' לא גרוניות וזה נראה לי בסדר גמור. באתי רק להעמיד דברים על דיוקם.
    ואם כבר דברים על דיוקם, לא הגייה גרונית חסרה בתקשורת הישראלית אלא כל הגייה שמסמנת את הדובר כבעל מוצא ספציפי כלשהו (אגב, גם זה לא לגמרי נכון. יש שניים-שלושה כתבים ערבים עם ע' וח' גרוניות לעילא). למה אין אף אחד עם מבטא רוסי? ראית מה עשו לנטשה מוזגוביה?
    (ואגב, אני רק חצי אשכזייה).

    אהבתי

  19. מדוע בחרת להדגיש שאת אשכנזייה?
    סליחה על הטעות בשם, הדבר יתוקן.
    בקשר להגייה הגרונית בשפה האמהרית, בתור מי שגרה בשכנות ליוצאי אתיופיה, ההגייה שלהם קרובה יותר לעין וחית גרוניות ובטח שלא לכאלה המגיעות מן החך.
    וזה עדיין לא עונה על השאלה מדוע אין הגייה גרונית בתקשורת הישראלית.

    אהבתי

  20. קוראים לה מלקאי ולא מקלאווי ולא בקלאווי, קצת כבוד לבנאדם, אפילו אם הוא לא מדבר בח' וע'.
    שנית, ממתי באמהרית יש ח' וע'? תבדקי שוב.

    אהבתי

  21. הציטוטים הקצרים האלה: "השימוש ב… מייצג מעמד חברתי כלכלי נמוך משלי", "יש לי חברה טובה שבאה מבית פחות משכיל ופחות אמיד ופחות אשכנזי משלי", מייצגים היטב את הטון הלא נעים לעתים של רוזנבלום בספר הזה. היא מביטה על האחרים, הדוברים העממיים של השפה, "משבשי השפה", מלמעלה.
    היא משתבחת במזלה הטוב, שנולדה בבית משכיל. אבל בשיחתה עם דב אלבוים, בטלוויזיה, הופתעתי לשמוע שעולם ההגות היהודית – עולמו הראשון והמובהק של אביה, אדם ברוך – הוא כספר החתום עבורה.

    אהבתי

  22. לכי קראי את הפוסט המלוכלך של יהודה בלו כאן ברשימות
    ,http://www.notes.co.il/ben-hateva/37764.asp

    ותראי דוגמא לתרבות שיח ודיבור. בושה . מטנף מרחב נקי ותרבותי בזהום של ממש וכמובן סוגר אפשרות לדיון ותגובה.

    אהבתי

סגור לתגובות.