כי אמיתית היא

איך זה שבפרסומת שמשודרת בטלוויזיה לרגל שישים למדינה רצה לה קבוצת ילדים לאורך תחנות בהיסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל ואין ילד מזרחי אחד לרפואה בכל הקבוצה הזו? שלא לדבר על אתיופי, אפילו ככה סתם בשביל הפוליטקלי קורקט?
איך זה שהילדה התימנייה היחידה שמופיעה בפרסומת יורדת מהמטוס ומתקבלת בברכה על ידי הילד האשכנזי וגם כעבור שישים שנה, כשכולם רצים מעל מגדל עזריאלי, התימנייה נשארת עדיין עם אותה תלבושת מסורתית, כאילו רק אתמול ירדה מהמטוס?
איך זה שכולם במשרד מזמזמים עכשיו את השיר של הגבעטרון בדרך למכונת הקפה: "כי אמיתית היא, ולא סמל, ולא דגל ולא אות…. העבר מאחוריה, היא צופה אל הבאות" ואף אחד לא רואה בעיה בפרסומת הזו? או שאולי רואים, אבל כבר התרגלנו להעביר את זה, נו, באמת, אז מה אם אין מזרחים ואתיופים או בכלל אנשים עם עור כהה בפרסומת ליומולדת שישים למדינה, גם ככה הם לא אלה שבנו את המדינה, עיצבו אותה, הם לא חלק מהחלוציות, וחוץ מזה, שחור לא עובר מסך…
איך זה שאף אחד לא כותב, מדבר, חושב על זה?
חבר'ה, תסלחו לי, אבל העבר כנראה כלל וכלל לא מאחורינו, ואם כך אנחנו מביטים אל הבאות, אנחנו בבעיה.

עדכון: לשמחתי, גם שלומית ליר כתבה על הנושא. כן ירבו – הרי זה משובח.

18 מחשבות על “כי אמיתית היא

  1. ברור של כולנו, לרגע לא חשבתי שהפרסומת בכוחה לנטרל אותי מחוויית החג שלי. לא רוחמה בלילא, לא משרד הפרסום של ארד שהפיק את הפרסומת ולא כל מי שעצם הצגת השאלה עוררה בו כעס כאילו שאלתי משהו לא לגיטימי (וזה כולל את התגובות שקיבלתי במייל האישי)
    אפילו יצאתי לפלורנטין לחגוג יחד עם עשרת אלפים האנשים שרקדו ברחובות, רק כדי לציין את החגיגה הלאומית, שכן בדרך כלל אני מדירה את רגליי מאירועים מרובי אנשים.
    הני, לא רק שמרגיש לי חלק, אף אחד לא ישבור אותי עם נרטיב אחר. בדיוק כפי שהפרסומת הזו משודרת, אני אמשיך לכתוב עד כמה היא שגויה.
    לצערי, מזרחים רבים מאמינים בנרטיב הזה, הם הפנימו עמוק את רגשות הקיפוח עד שהם לא מבינים מדוע חוסר הייצוג של השחור בפרסומת הוא בעייתי? הרי זו בדיוק התדמית שהם עצמם מאמצים בכל יום מול המראה.,

    אהבתי

  2. מה שלא הבנתי מהתגובות של תא אורית וגם שלך אדמית אם זה חג העצמאות של כולנו או רק חלק מאיתנו?

    אני לא יודע יש לי רגשות מעורבים בקשר ליום הזה, אבל בהחלט מרגיש חלק, למרות הכל….

    הני

    אהבתי

  3. העובדה שכולם ישר תוקפים, אבל בצורה מאוד נקיה, יענו תראי אדמית את הורסת לנו את המסיבה, ואנחנו בכלל גם שחורים….

    יאללה חברות וחברים, תצאו מהנקודה הפטרנליסטית הזאת ותענו לעניין, אפשר להגיד פשוט, לא מתאים לנו לדון בדברים הללו, ואת והשטויות שלך לא מתאים לנו ביום העצמאית, אבל למה לנסח זאת בדרכים עקלקלות?

    וגם אני לא הבנתי את המסקנה, של כולנו או רק של חלק?

    יום עצבנות רגוע
    הני

    אהבתי

  4. ועדיין לא קיבלתי תשובה עניינית אחת, למעט התקפות על עצם הצגת השאלה. ואנחנו בעידן פוסט מודרניסטי, אלק.
    לא אמרתי שאפשר לראות את המוצא של הילדים, לא ערכתי בדיקות גנטיות וזו גם לא הנקודה. הצבעתי על עובדה שאין ייצוג של ילדים "בעלי עור כהה" כפי שהגדרת את עצמך. אם זו הייתה פרסומת לחברה מסחרית, תנובה למשל, אז מילא, הייתי מצקצקת אבל גם יודעת שאין לי הרבה ברירות, אני לא יכולה לדרוש מבעל החברה לשנות את התודעה הפרטית שלו ומכאן את הציבורית, אבל בפרסומת של המדינה? של הגוף שמייצג אותי? שאמור לכלול את כככככככולם?
    והאירוניה שבדבר- שרוחמה בלילא אחראית על כל הקונצרט הזה. והיא לא שמה לב לכך בכלל שהאנשים משיכון ג' בו היא גדלה כלל לא מיוצגים בפרסומת הזאת, למה? כי היא בעצמה כבר שכחה מזמן שהיא הגיעה משיכון ג', והאנשים שם לא מעניינים אותה יותר, היא הייתה מעדיפה למחוק אותם מהרזומה שלה, כי הם כתם כזה שנדבק, שמפריע להתקבלות.

    אהבתי

  5. מי שאמר את המשפט:
    כשרוצים לראות, רואים הכול, כשלא רוצים…. אפשר תמיד לטמון את הראש בחול
    הוא הכי צודק בעולם..!
    ממש רואים בכלל את המוצא של הילדים בשיר מ'אני אגיד..
    בכל מקרה..
    דיי עם עניין הגזענות הזה בכלל..
    גמ'אני שחומת עור, מרוקאית סבבה?
    ולא אעלב אם יראו רק אשכנזים ממצידי בפרסומות
    גם אם זה תאריך מיוחד כמו של המדינה שלנו שחוגגת 60

    אהבתי

  6. להני- כרגיל, תודה, לא יכולתי לנסח זאת יותר טוב.
    לתאית- סיומת אית או ה מציינות בשפה העברית נקבה. כמו- אדמית. טענות בנושא אנרכוניזם לאקדמיה ללשון בבקשה. אכן, השפה העברית היא אחת העתיקות בעולם.
    לרוני, אני מסכימה איתך, גם על כך שעברנו מחברה כפרית בה הילדים משחקים בשדה לחברה עירונית בה המרחב שלהם מצומצם לגג עזריאלי, יש להלין ולכתוב. אבל אני בחרתי להתמקד במשהו אחד. את מוזמנת לכתוב על כך.

    אהבתי

  7. אהבתי את תגובתך תא, זה מזכיר את לי את ההתיפיפות של אני לא עושה את הדברים הנמוכים הללו, אך מכניס ללא הרף והכרה (יש לזה שם אבל שכחתי).

    את כל ההנחות הסמויות שלך העלת לדיון, אם מישהו היה כותב כמוך, ומסכים עם דעתך המושכלת והנאורה, אני בטוח שלא היית עונה לו שהוא לא עונה לגופו של עניין. בתור בעל בלוג, אני מקבל את זה מכל מי שאינו מסוגל להתמודד עם הטיעונים שלי, זה כמו מנטרה בין מגיבים מסוימים.

    אף אחד לא מנסה להנמיך אותך, כל מה שמתפתח פה הוא שיח ביקורתי אך כנראה שזה לא משהו שאת רגילה אליו (ראי אמרתי כנראה ולא הנחתי שזה בטוח:-), ובשיח מסוג זה עולים דברים רבים ובמקום לדוש בהם כווני לעניין, ואל תכפישי, כי זה מה שעשית עם הביקורת ה"מאוד בונה" שהשאת לאדמית. מה עוד שאת צריכה לקבל את העובדה שאדמית לא חייבת לקבל לדברייך, מבלי לציין כי אז זה יהיה חבל, שיח ממש כוחני את מנהלת וגם מכניסה ללא הרף, אם אף אחד לא העיר לך על זה הגיע הזמן.

    לדעתי אדמית לא צריכה לקבל דבר מהערותיך היות וכל מה שאמרת הוא בעיני המתבונן ולא במה שהיא כתבה.

    את העובדה שאת חושבת שקראתי לך גזענית אני משאיר לסוף. נתחיל בזה שהכל בעיני המתבונן, אני אפילו לא כיוונתי לשם, למרות שאת לא חייבת להאמין לי. הנוסף, אם את מרגישה כזאת או זו הקונוטציה שעולה מדברי, אז בסדר לא מתווכח עימך. "התמה" לא הייתה שלך, דיברתי על יום העצמאות באופן כללי בלי שום קשר אליך. משום מה את לוקחת הכול באופן אישי מידי, וחבל.

    אדמית ישר כוח
    הני

    אהבתי

  8. לאף אחד לא מפריע שהעבר מאחורינו הוא עליה, חקלאות, הגשמה, ואילו העתיד אליו אנו צופים הוא מגדלי עזריאלי בצנטרום של ת"א?
    אני בכלל לא רוצה לדבר על מה שעשו לשיר
    (הסלסול המזרחי הוא זיוף בהקשר הזה, לפחות לטעמי, והקשקוש של סבלימינל לא משכנע)

    אהבתי

  9. בפעם הראשונה שהגבתי ב"רשימות" זה היה לכתבה כלשהי על תל אביב, לכן הגבתי באותיות "תא", והכינוי נשאר, למרות שאני לא גרה בתל אביב. אגב, העיר תל אביב היא דווקא נקבה. כל אחד קובע איך הוא רוצה שיתייחסו אליו? כותבי בלוגים אחרים ברשימות דווקא התייחסו אלי בלשון זכר ונקבה כאחד, גם כשלא ידעו מה הג'נדר שלי. אגב, זה לא קצת אנכרוניסטי להניח ששמות וכינויי נשים בישראל חייבים להיגמר ב"ית" או ה""?

    את כותבת:
    "אני לא חושבת שמי שרואה אחרת ממני לא רואה נכון, הוא פשוט רואה את מה שהוא רוצה לראות ויבושם לו" – זה היה נשמע יפה יותר אם היית מודה שגם את, כאדם, רואה את מה שאת רוצה לראות ויבושם לך. אבל שתינו יודעות שאת בטוחה שאת רואה יותר טוב, בין אם את משתמשת בטרמינולוגיה של אור וחושך לתיאור האדם ש"לא רואה" את הדברים משום שהוא רואה אותם אחרת ממך, ובין אם את משתמשת בטרמינולוגיה של בת יענה וחול או של עיניים עצומות כדי לתאר את חוסר-ראייתו (אגב, לא ברור לי במה טרמינולוגיות של בת יענה ועיניים עצומות עדיפות על טרמינולוגיה של אור וחושך…)

    אולי באמת חבל שאני מנסה בכלל ל"התפלפל" על כל זה, אבל ניסיתי בכל זאת, כי אני נתקלת בזה פה ושם ברשת: דרך דיון שבה במקום להגיב לדבריו של הזולת מנסים להנמיך אותו ואת אופקיו כאדם (אני מדברת כמובן על בן-שיח שלא ניסה לפגוע בך או באחרים במתכוון, ולעצם העניין של הבלוג הזה, לא אמר אמירות גזעניות או עוינות כלפי קבוצות שונות). בעיניי זה מחליש מאוד את הדיון. אני חושבת שתוכלי ליצור דיון אמיתי (להבדיל מ"דיון" שבו את פונה בעצם רק לאלה שרואים את הדברים בדיוק כמוך) אם תימנעי מכך. את לא חייבת לקבל את המחשבה הזאת שלי, כמובן.

    ולשאלתך האחרונה: מצטערת אבל אני כן רואה דמויות כהות בחגיגות יום העצמאות. שחורות ממש (כלומר, שחורות עור) – לא. אין שם אתיופים. כהות כן, לפחות חלקן, בכל אופן כהות "מספיק" כדי שייראו לי שהן יכולות בהחלט ילדים מזרחים. לך הן כנראה לא נראות כהות מספיק. לי כן. צר לי שראייתי שונה ושזה מקומם אותך.

    ולהני: זהו, שאין לי תמה. דיברתי פה בלי תמה וחטפתי על הראש "תמה" בסגנון "אנשים שחושבים כמוך הם גזענים או לכל הפחות אטומים". אני צופה שאני אכן אהנה מאוד מיום העצמאות חסר התמה שלי. לא יודעת מה איתכן, מקווה שגם אתן תהנו ממנו למרות כל התמות 🙂 חג שמח.

    אהבתי

  10. העלית בעיה חמורה לדעתי,
    ומוכרת, למען האמת.

    ילדי הפרסומות הם ילדים בלונדינים עם עיניים כחולות,
    ובכל מקרה, כמה שיותר בהירים.

    עדיין לא נפתרנו מבעיית הגזענות במדינה.
    אולי בחגיגות ה 100 …..

    אהבתי

  11. ואללה, איך לא נמאס לנו? זה מוציא אותי מדעתי.
    הידעת שהתחלתי להפסיד גם החלומות?

    מי שרוצה רואה ומי שלא רוצה לא רואה…

    אין, ולא היו מזרחיים כחלק מאתוס המדינה, אם הם עולים זה פולקלור ולא יותר, וכמובן כמה שיותר לבנים וכמה שיותר תואמי תמה, עירקים עובד מצוין אגב 🙂

    תאית, עזבי אותך משטויות ותהני מיום העצמאות לפי התמה שלך, לא נראה לי שיעזור משהו מהויכוח הזה. יש דגים גדולים יותר לטגן…

    אדמית, אחלה שבוע
    הני

    אהבתי

  12. לא הנחתי שאת אישה משום שלא טרחת להציג את עצמך כאישה, עם זאת, חתמת בשם תא ממנו הנחתי כי את גבר, אולי אם היית חותמת תאית הייתי מניחה אחרת… כל אחד קובע כיצד הוא רוצה שיתייחסו אליו.
    ובנוגע לצבעים יש מזרחים לבנים. התייחסתי לכך בדבריי. יש מזרחים שלא רואים עליהם שהם מזרחים כי הם אינם נושאים על עורם גווני חום- חום כהה ועד לשחור. זו עובדה. אין להתווכח עליה, את אפילו הצגת מספר דוגמות.
    העניין הוא למה לא הופיעו מזרחים שחורים? אתיופים? הם לא שייכים למדינה?
    ובנוגע לקיבוצניקית. נקודה מצוינת- אם היו מזרחים בקיבוצים של שנות החמישים, אז למה הילדה שמייצגת אותם היא לא מזרחית?
    ולא, אני לא תמיד רואה קונספרציות, יש לי את הדעת להבחין מתי מדובר בקונספרציה אבל גם את הדעת מתי יש התעלמות מכוונת וגזענות סמויה, היא בדרך כלל סמויה. החוכמה היא להצביע על הגזענות כשהיא קיימת ולא להסתתר מאחורי מסך ערפל של "בין אם היא קיימת ובין אל לא". אני לא חושבת שמי שרואה אחרת ממני לא רואה נכון, הוא פשוט רואה את מה שהוא רוצה לראות ויבושם לו. מושגי האור והחושך ממש לא שייכים לטרמינולוגיה שלי, כנראה ששיכים לשלך, וחבל.
    עכשיו, באמת תנסי לענות על השאלה: איך זה שאין אף דמות כהה/שחורה על המסך בפרסומת לשישים לישראל??
    בלי פלפולים ובלי האשמות ועצימת עיניים וכלום, פשוט שאלה.יש תשובה?

    אהבתי

  13. לתשובה לגופו של אדם, ובמידה מסוימת זה מה שקיבלתי. אין לך מושג מי קיים מבחינתי ומי לא, גם לא אם את מוסיפה "אולי".
    פשוט עדיף להגיב לדברים, לא בהשערות על הפסיכולוגיה של הדובר.

    על נוכחותה של אותה תימניה בבגדים לא ערערתי כלל, אלא על אי-מזרחיותם של הילדים האחרים – וזה שהם "לבנים" בעינייך לא מוכיח דבר. כלום הראל מויאל "שחור"? היית רואה עליו ברחוב מיד שהוא מזרחי? אם היית רואה את שרית חדד ברחוב בלי להכירה האם היית מזהה שהיא לא מספיק "לבנה" כדי להיחשב אשכנזיה ולכן היא מזרחית? האם הייתה מזהה על צבעיה או תווי פניה של שוש עטרי ז"ל שהיא הייתה מזרחית? האם המזרחיים "שחורים" בכלל? לא בעיני אתיופי, מן הסתם.) אגב, בשקט אספר – לגבי הילדה הקיבוצניקית – שבקיבוצים משנות ה-50 היו לא מעט מזרחים.

    כשרוצים לראות רק עדות לפני שרואים אנשים, כשרוצים לראות קונספירציה, גזענות או התעלמות מכוונת – רואים אותה, בין אם היא קיימת ובין אם לא. ולמי שמעיז לראות את הדברים אחרת מטיחים שהוא בטוח טומן את ראשו בחול. הרי ברור שמי שחושב כמוך רואה את הדברים נכוחה ומי שחושב אחרת ממך הוא לא פשוט בעל דעה אחרת, אלא טומן את ראשו בחול. כשהוא יראה את האור מובן מאליו שהוא יחשוב כמוך, כמו שצריך.

    ואגב – למה הגבת לי בלשון זכר? האם נשים לא קיימות מבחינתך שאת פוסלת מראש את האפשרות שהכותבת אישה, ולכן את מניחה אוטומטית שכותב לך גבר? רגילה להתעלם מנשים? (נכתב בסגי נהור כמובן). ערב נעים.

    אהבתי

  14. זה שאתה לא מזהה, מרחוק וגם בטח לא מקרוב,
    אולי קשור לזה שמבחינתך הם לא קיימים.
    חבורת הילדים שמופיעה על עזריאלי היא אותה חבורה שרצה לאורך התחנות, מגיעה לקיבוץ, שם פוגש הילד (בנך, נניח) את בת זוגתו, הילדה הקיבוצניקית, ויחד איתה הוא מוביל את שאר הילדים כמו החלילן מהמלין אל מגדל עזריאלי. באותם קלוז אפים על חבורת הילדים רואים שאין אף אחד מזרחי, ואם יש, הוא מזרחי לבן, כלומר, כזה שלא רואים עליו שהוא מזרחי.
    יותר מכך, גם באותו לונג שוט על גג עזריאלי שלטענתך לא ניתן לראות משם מיהו מה, ניתן לראות את אותה תימנייה רצה עם התלבושת המסורתית שמבחינה אותה משאר הילדים.
    כשרוצים לראות, רואים הכול, כשלא רוצים…. אפשר תמיד לטמון את הראש בחול

    אהבתי

  15. מילא הילד שמופיע לאורך כל האירועים של הקמת המדינה, מלחמת ששת הימים וכו'. הוא באמת מזכיר במראהו את בני האשכנזי (אייקון של צחקוק) אבל חבורת הילדים על עזריאלי? רואים אותם כל-כך מרחוק שאין מצב להתחיל אפילו לנחש מאיזה מוצא עדתי הם. את באמת מזהה תמיד ממרחק של חצי קילומטר אם מישהו מזרחי או אשכנזי? אני לא.

    אהבתי

  16. שהרבה "מזרחים" ,שחומים ושחורים,הפנימו את המסרים הגזעניים המתוחכמים.(עייני ערך פאנון)בגלל שבעזרת המסרים הגזענים המתוחכמים הללו ,קבוצה מסויימת באוכלוסיה מצליחה לשלוט בקבוצות האחרות,ובכך להטמיע בשאר הקבוצות את המסרים שהיא רוצה להעביר.
    עניין של שליטה,דרך גימוד הקבוצות האחרות.

    http://www.notes.co.il/lir/42296.asp

    ראי תגובתי עלאם עאקל מס' 9 .

    http://www.aplaton.co.il/story_346

    ראי מס' תגובות שכתבתי שם. עלאם עאקל

    למעשה,לדעת הקבוצה הגזענית,אשכנזי= ישראלי.

    קראי את זה:

    האשכנזי לא מרגיש אשכנזי
    כי הוא הדומיננטי.

    http://openu.ac.il/Adcan/adcan45/p31-34.pdf

    ככה זה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

