הפרסומת של ניסאן

הפרסומת של ניסאן הרגיזה את הסעודים.

בחדשות 10 הביא צבי יחזקאלי את הדיווח של רשת הטלוויזיה הערבית שראיינה סעודי אחד שהגיב על הפרסומת.

הוא אמר שהוא לא מופתע. היהודים הם גזענים. אפילו בתוכם יש גזענות בין אשכנזים לספרדים.

הוא נפגע מהפרסומת ודרש התנצלות מחברת ניסאן.

יחזקאלי היה מאוד רציני בדיווח שלו והוסיף כי צריך לזכור שבעידן התקשורת הגלובלית, כולם רואים את כולם, כבר אי אפשר להציג נרטיב שפוגע באחר מבלי שהוא ישים לב לכך.

יעקב איילון גיחך בבדיחות דעת: "אז הוא לא אהב את  הפרסומת". ביג דיל.

מיקי חיימוביץ' לא הגיבה והמשיכה מיד לאייטם הבא. בדרך כלל, היא דווקא בוחרת להגיב לאייטמים. הפעם לא היה לה מה לומר.

אני רק רציתי לתפוס את הסעודי הזה וללחוש לו באוזן שיש גם פרסומת לחברת כבלים שמציגה את האיראנים כקופים מקפצים, ויש גם פרסומת לחגיגות השישים ושם יש רק ילדים לבנים, ויש גם תוכנית שכולם רואים עד כמה הארץ שלנו נהדרת ושם לועגים לכל בני המיעוטים.

רציתי לומר לו שהוא צודק. זו פרסומת מעליבה. ושאף אחד לא יגיד לו שהוא טעה.

והתביישתי בשביל המדינה שלי שנחשפת ככה במערומיה מול האויב.

15 מחשבות על “הפרסומת של ניסאן

  1. מתחיל אחרי דקה: (כלומר, להעביר ל 1:00)

    אני לא מתריס בענין גזענות. אני מחפש עדויות אמת לה. ומסרב לקטלג דברים שאינם גזענות כגזענות.

    הפירסומת של ניסאן היא לא גזענית, היא עושה צחוק מהערבי בדיוק כפי שהפרסומת שציטטתי מעלה עושה צחוק מהאמריקאי/ת הממוצע/ת.

    אתם מתאמצים בכח כדי למצוא גזענות במקומות שהיא לא נמצאת.

    נניח זו ההיפותיזה שלי: "כל האנשים גזענים, וכל פעולה של כל איש/אישה היא גזענית". האם ניתן לפרש את המציאות על סמך היפותיזה זו? כן. האם זה יהיה נדיר שהיא תאושש ע"י התצפיות שלי את המציאות? לא. כי אני אדאג לפרש כל דבר כנוצר, ומכוון, בשלב כלשהו ע"י גזענות.
    האם זה הופך את זה למציאות? לא.

    אני לא אומר שזו ההיפתיזה שאימצתם (את והני). כי אני לא מכיר מספיק את דעתכם על דברים כדי לדעת. אבל אני יודע להגיד (על סמך מקרה ניסאן) שאתם מותחים את המונח גזענות רחוק מאוד, ומוצאים אותה במקומות שהיא לכל היותר גורם שולי, נעלם-עד-לא-קיים, לא-מכוון, לא-מיודעין, ולא-ישירות נמצאת בהם.
    או, כאלטרנטיבה, אתם פשוט בוחרים מטווח שלם של הסברים הנוגעים למניע של מעשה את המניע הגזעני דווקא.
    וזה שם אותכם כפרשנים מוטים.

    עכשיו תגידו לי מה היה מוכיח שאני צודק? איזה מקרה שאתם הייתם מפרשים כגזענות, ואפשר היה לבדוק את הגורמים שבגללם קיטלגתם אותו כגזענות מתקיים או לא? ונראה איך אפשר לצאת מזה.

    בקיצור, העמידו את עמדתכם באומץ למבחן.

    למשל, אם אני אמצע פרסומת זהה בדיוק לזו של ניסאן. הבלגי פותח קופסא של שוקולד, ורואה שיש שם גלידה, והוא באלימות ובקללות מתקיף את הקופסא. והקריין אומר: נו… אם אתה גלידה שטעימה יותר משוקולד, פלא שהבלגים לא יאהבו אותך?
    אם אמצא פרסומת כזאת, האם תגידי שאת פירשת באופן מוטה את הפרסומת של ניסאן. שמשהו לא בסדר בדרך שאת מפרשת את הדברים? שאת מחפשת גזענות וזה שאת מוצאת אותה לא אומר שהיא שם אלא שהצלחת מעמדה מוטת לפרש כאילו היא שם?

    אהבתי

  2. או שאלון אשכנזי לא מודע פוליטית (ויש אשכנזים מודעים שעובדים איתנו יפה, זה אתה יודע) או שהוא מזרחי מוכחש (וגם כאלה לא חסר, אנחנו יודעים). בשני המקרים התודעה שלו חסומה.
    זוהי עבודה יומיומית לשינוי התודעה. זה לא קל להיות בצד שלנו ואני מקווה שכל מי שראה אתמול את "אל תקרא לי שחור" בערוץ 2 מבין זאת. ואני מתכוונת לכל אותם מזרחים שנמצאים בחזית התקשורת, הפוליטיקה והאקדמיה, וגם בספרות ובקולנוע, שלא מוכנים לדבר על המזרחיות שלהם מהחשש שהיא תפגע להם בפרנסה, תקהה את הבוהק מכוכבם הזורח שעליו עמלו כל השנים כדי להגיע אל ההצלחה.
    הם לא מוכנים להתחבר למילים כמו מידור (מילה יפה יותר לדיכוי נכון?) ומעדיפים לשכוח את כל אלה שלא שפר עליהם הגורל להשכיל להבין מהו המחיר בדרך למעלה: ויתור על הזהות המזרחית שלך. בנו לי זהות שחורה ומחקו אותה, ואת הנרטיב הזה אני צריכה לקבל. חוצפה.

    שלך תמיד,
    אדמית

    אהבתי

  3. אני רואה שאלון עשה לו למנהג להיכנס לבלוגים שונים ולהתריס בעניין הגזענות, אלון אני מבין שזה בוער העצמותיך, משהו שם השתבש קמעה, ואתה נמצא בדיסוננס? מה נהיה? אצלי היית קצת יותר קטן פה אתה מרשה לעצמך לדבר ביותר אדוניות…

    קראת מה ששלחתי לך?

    אבל אני מבין אתה חש מאוים, אחד אומר אתה שיכור נמשיך לשתות, יותר משלושה זה כבר בעיה….אין בעיה חמוד תמשיך, יש מקום גם לעיורים בחברה בייחוד כאלו שמטיפים בלי בסיס.
    עצתי לך קרא את אשר שלחתי לך במקום לבזבז את זמנך בתגובות שווא ואחר כך אולי יהיה לך בסיס רחב יותר לדבר או דברי הדיוטות או דברים אדיוטים, אבל מתוך ידע…

    אדמית, אף אחד, אבל אף אחד לא יכול לאיים עליך, אנחנו היום כבר לא מתגוננים יש לנו יותר מידי משאבים וכוח, המשיכי בדרכך ישר כוח.

    שלך
    הני

    אהבתי

  4. "מה דעתך על הנזק למלחמות בגזענות שעושה הלחימה בכל מיני מופעים של דברים שאינם גזענות, אך ניתן לשכנע את האיש שמחשבתו אינה מאומנת (כלומר הוא יסכים שניתן לייחס כוונה גזענית מקום שלא ניתן, הוא לא יבדיל בין תוצאה לכוונה, הוא יסתמך על מידע לא רלונטי וכו') שמדובר בגזענות, בשם הלחימה בגזענות

    ?אולי תיתן דוגמה כדי שנבין את למה התכוון הכותב בפסקה הזו?

    ולא אני לא מסכימה איתך
    אבל אפשר פשוט להישאר לא מסכימים אחד עם השנייה. גם זה בסדר.
    אנחנו כנראה רואים את העולם אחרת.

    ואני עדיין מחכה לפרסומת ההפוכה..(:

    אהבתי

  5. אני איימתי עליך? מה נסגר?

    הרי אין כאן גזענות, אחרת היית אומרת לי "כן, תביא פרסומת אמריקאית שמציגה אמריקאי לבן ממוצא כגס, חם מזג, אלים וטמבל, ואני אודה שאין פה גזענות" (ואני הייתי מוצא פרסומת כזאת מיד),
    וזה לא רעיון שאני המצאתי, הרי את כתבת:
    "אני עדיין מחכה לפרסומת שתציג את האמריקאי באותה צורה כדי להשתכנע שלא מדובר פה בהבנייה תרבותית גזענית אלא בשוויון מלא בין תרבויות"

    אבל תגובתך האחרונה התייחסת רק למשפט הסיום שלי

    לכן, בהנחה שאנחנו מסכימים שזו לא גזענות, אם כי אנחנו מניחים שאני אביא פרסומת כזאת, או שהפואנטה הובנה גם בלעדיה – שזו פרשנות מטורפת לפרסומת לקבוע שהיא גזענית… אז:
    מה דעתך על הנזק למלחמות בגזענות שעושה הלחימה בכל מיני מופעים של דברים שאינם גזענות, אך ניתן לשכנע את האיש שמחשבתו אינה מאומנת (כלומר הוא יסכים שניתן לייחס כוונה גזענית מקום שלא ניתן, הוא לא יבדיל בין תוצאה לכוונה, הוא יסתמך על מידע לא רלונטי וכו') שמדובר בגזענות, בשם הלחימה בגזענות?

    אהבתי

  6. ולא לא הגזמתי
    אולי בשבילך מדובר באופנה, בשבילי זה סנסורים חדים שפיתחתי עם השנים למבט הגזעני, משהו שרק אישה שחורה ויהודיה יכולה להבין.
    .

    אהבתי

  7. אז לפי שיטתך, אם אני אמצא פרסומת שעושה קריקטורה מאמריקאי ממוצע
    זה ישכנע אותך שהמניע לפרסומת של ניסאן הוא לא
    מאבק תרבותי (שמשום מה את קוראת לו גזענות… שזה בפני עצמו עלבון לכל מי שנלחם ונפגע מגזענות), אלא פשוט מניע מסחרי לגיטימי?

    איך אמרת: "אני עדיין מחכה לפרסומת שתציג את האמריקאי באותה צורה כדי להשתכנע שלא מדובר פה בהבנייה תרבותית גזענית אלא בשוויון מלא בין תרבויות."

    ?
    תחשבי לפני שאת עונה כי מיד אמצא פרסומת כזאת.

    וכל זה עוד לא התייחסתי לפרשנות המוגזמת מופרכת משוגעת ולא מבוססת שלך למה שבאמת מופיע בפרסומת.

    זה אופנתי לצעוק "גזענות"… אבל לא הגזמת קצת?

    אהבתי

  8. אשריי וטוב לך. עם פרסומות כאלה באמת כדאי לסגור את המקלט. אבל הבעיה היא שתשעים אחוז מהמדינה צופה בזה וזהו מכשיר שמשפיע מאוד על עיצוב התודעה. אני בעד לחזור לספרים
    אבל אז אני מתנתקת מהמציאות, זה כמו להחליט
    להיות על אי בודד, סוג של הישרדות.
    אני אוהבת לזגזג בין בדידות ספרותית לבין תקשורת המונית, ככה מקבלים תמונה רחבה יותר על העולם.. .

    אהבתי

  9. ראשית, גם כלפי התאילנדים יש גזענות בעולם המערבי, ראה ערך מלוכסני העיניים.
    התאילנדים והערבים הם מיעוטים בעולם המערבי וכדי לבסס את כוחך התרבותי צריך להפלות אותם, וגם אם זה לא נראה שזה על רקע גזעי,אלא על רקע כלכלי/מסחרי/אקדמי האמת היא שזה על בסיס תרבותי. כל השאר הן מילים יפות שמכסות על המציאות. הפליה על בסיס תרבותי היא גזענות. פשוט.
    בפרסומת מוצגים השיח'ים הערבים כעשירים החומסים את הכסף המערבי, ומטרת המכונית החסכונית היא להחליש את כוחם. מעבר לכך, הערבי מתלהם ומביע אלימות כלפי הרכב, כלומר, הוא לא רק אלים אלא גם טמבל כשהוא מרביץ למכונית.
    האנשים מסביבו צריכים לעצור אותו שלא יאבד שליטה לחלוטין. כי הוא כמובן מאבד שליטה במהירות. הוא חמום מוח כזה. כך הוא מגיב לפיתוח האחרון בתחום הרכב.
    זו הדרך של הערבי, הכלי הפרמיטיבי שיש לו אלימות) מול הפיתוח הטכנולוגי החדש של האמריקאי.
    אני עדיין מחכה לפרסומת שתציג את האמריקאי באותה צורה כדי להשתכנע שלא מדובר פה בהבנייה תרבותית גזענית אלא בשוויון מלא בין תרבויות.

    אהבתי

  10. ואין לי מושג למה את מתייחסת.
    לו היו מעט, אולי הייתי רואה.
    יש תוכנית אחת שהייתי רוצה לצפות בה, אבל התוכן בה הוא כ-15%, להערכתי, אז גם בה אי אפשר.

    אהבתי

  11. אני מסכים לגמרי עם הניתוח שלך… אבל למה זה גזעני?

    כתבת: "גזענית פוליטית"… אני מבין שזה פוליטי, זה חלק מהענין, וזה לגיטימי, התחום הפוליטי והמסחרי מתערבבים ושניהם שייכים לזירה הציבורית הלגיטימית… אין פסול.

    אבל את אומרת שזה גזענות, סתם כדי שיהיה על מה להתבסס אני אצטט את ויקיפדיה:
    "גזענות היא כל הבחנה, הוצאה מן הכלל, הגבלה או העדפה של בני אדם, המיוסדת על נימוקי גזע, צבע או אתניות, שמגמתן או תוצאתן יש בהן כדי לסכל או לפגום בהכרה, בהנאה או בשימוש על בסיס שווה של זכויות האדם וחרויות היסוד בחיים המדיניים, הכלכליים, החברתיים, התרבותיים או בכל תחום אחר בחיי הציבור. הגזענות סותרת את העקרון לפיו כל בני האדם הם שווי-זכויות"

    נו… עכשיו תסבירי לי למה, זה גזענות? אני מוכן להשתכנע.

    "הכנסנו לכם. אנחנו לא צריכים אתכם. עוד מעט גם נפתח תחליפים לדלק ואז בכלל נרושש אתכם"
    זה לגמרי לא גזעני, זה קונפליקט תרבותי-פוליטי-מדיני על משאבים וכח שאכן מתקיים במציאות, כל מה שנכנס לכיס של ערב הסעודית, הוא מה שיוצא מהכיס של האמריקאי…. למה זה גזענות להציג משהו על בסיס המציאות הזאת? זו המציאות!!

    אין פה אפליה של ערבים בגלל שהם ערבים, או התייחסות מיוחדת לערבים בגלל היותם ערבים. אם הקונפליקט הזה היה עם התאילנדים, אז היית רואה שם תאילנדי.

    אהבתי

  12. השאלה היא האם המפרסמים מבינים מה עם עושים? לדעתי כן, ואפילו שלא במודע. וזו לא סתירה.
    לאמריקאים ובכלל לעולם המערבי כואב מאוד שריכוז הנפט בעולם נמצא אצל הערבים. זה הופך אותם לתלויים בנסיכויות ובערב הסעודית שמלאים בנפט. התלות הזו משתקת את הרצון המערבי להשתלט על העולם. ולכן, מכונית שצורכת מעט דלק או לחילופין כל ההברידיות האלה שלא צורכות דלק הם ניסיון "להכניס" לאותם ערבים ולנטרל אותם מעמדת הכוח.
    הצגת הדברים בצורה כזו: "הכנסנו לכם. אנחנו לא צריכים אתכם. עוד מעט גם נפתח תחליפים לדלק ואז בכלל נרושש אתכם" – היא הצגה גזענית פוליטית.
    אם האמריקאים היו עשירי הנפט, לא הייתה קיימת פרסומת כזו.
    לשיטתך, האמריקאים חזקים בהיטק, טכנולוגיה, בוא ותראה לי פרסומת הפוכה, בה מישהו מנסה לנטרל את האמריקאי מהכוח שלו.

    אהבתי

  13. מה??? איזו גזענות???

    אם האמריקאים היו מזוהים עם "עשירי הנפט" אז היה שם אמריקאי ולא מישהו בלבוש ערבי

    מה קשור גזענות? הבנתם את הפרסומת?

    אהבתי

  14. אני אדם פרטי הפועל בחברה. אני לא חיה על אי בודד, למרות שאני מוכנה לנסות את הרעיון הזה…
    כאדם פרטי אני מתביישת בחברה שמאפשרת לפרסומת כזו לעבור בשקט, בין אם זו חברה פרטית או ציבורית (ראה מקרה פרסומת שישים למדינה) אין שום רגולציה בנוגע לפרסומות? לתוכניות טלוויזיה?
    כנראה שהחברה שבה אני חיה לא רואה את הבעיה עם הגזענות הזו. וזה שורש הבעיה. הטלוויזיה, הפרסומת, הממשלה, המדינה מורכבים כולם מחברה שמורכבת מאנשים.
    ואם המדינה הזו לא שלי מעשית, אלא רק בתיאוריה, אז עומדות לפניי שתי ברירות: לפעול לשנות את המצב או לעזוב. בינתיים אני פה.

    אהבתי

  15. א.זו לא המדינה שלך.אולי בתיאוריה.אבל לא מעשית.
    ב.חברת ניסאן היא חברה פרטית, אשר מייצגת רק את עצמה.וכל עוד אין לך חלק באותה החברה,אין היא מייצגת אותך.
    לכן כל שנותר לך הוא להתבייש כאדם .כאדם פרטי הסולד מכל גילוי של גזענות.מוסווית ,ובלתי מוסווית.

    אהבתי

להשאיר תגובה

