לאחותי – אנתולוגיה פמיניסטית מזרחית

פורסם בירחון "חיים אחרים", גיליון 145

הפעם הראשונה בה נתקלתי בצמד המילים פמיניזם מזרחי הייתה בהיותי נערה המביטה בסביבתה העמלה מבוקר ועד ערב בעבודות ניקיון, שירות ותחזוקה. הסרבנות הפנימית שלי להצטרף לעדר הנשים העוסקות כל היום בעבודות הבית וגידול הילדים, מסתפקות בחצי משרה ומגיעות רצוצות בסופו של יום למיטה, הובילה אותי לנסח מחדש את קיומי הנשי. אני זוכרת את עצמי מעלה על דל שפתותיי את המילים פמיניזם מזרחי, שומעת את הצליל כמו מנסה להתרגל למשהו חדש ובלתי ניתן לתפישה, שהרי איך פמיניזם, יציר החברה המערבית, יכול לשכון בחברה המזרחית החורטת על דגלה את דיכוי האישה?

36 הנשים הכותבות באנתולוגיה "לאחותי, פוליטיקה פמיניסטית מזרחית" (עריכה שלומית ליר, הוצאת בבל) הן עובדה מוצקה בשטח לכך ששתי המילים האלה אינן אוקסימורון שאינו יכול להתקיים במציאות. נשים הנוגעות בטאבו הקמאי שלהן: הדיבור על מזרחיותן בחברה המדירה את זהותן, מטשטשת אותה ולעתים אף רומסת תחת מעטה של חיוך מאולץ והבניות חברתיות. בדיוק כפי שנעשה לנשים בכל העולם על-ידי ההגמוניה הפטריארכאלית.

הספר נחלק לשלושה שערים: "משנת פועלות" ובו מאמרים אישיים על פוליטיקה ופרקטיקה הקשורות למעמד; "מתחת לעור" העוסק בחוויות הקשורות לכינון זהות במרחב הישראלי ובקשר בין עבר ועתיד; ו"בתנועה מזרחית" המציע אלטרנטיבה העולה מתוך עשייה פמיניסטית חברתית.

הבחירה בערבוב ז'אנרים, קרי כתיבה אקדמית, חופשית, שירה ופרוזה, מתכתבת עם אנתולוגיות אמריקאיות של פמיניזם שחור הגורסות כי בניגוד לידע הלבן הנחלק בצורה ברורה בין הקטגוריות, הפמיניזם השחור, להלן המזרחי, מציג מארג אמנויות שלם המשלים האחד את השני, כמו האמנות הפלאסטית המזרחית עמוסת האלמנטים המשתלבים יחדיו לערבסקה אחת, או אם תרצו, ידע הוליסטי.

ד"ר ויקי שירן ז"ל

"כוחה של הראייה הפמיניסטית הוא באבחנותיה הנוטות לקלוע ישירות ללבן של נשים. גם אם ימשיכו להציף אותן בהסברים אחרים, כפי שהיטיב לעשות עד כה העולם הפטריארכאלי…" כותבת ד"ר ויקי שירן ז"ל במאמר הפותח את האנתולוגיה, מאמר מכונן לכל אישה באשר היא. אישה פמיניסטית, כותבת ד"ר שירן, היא זאת המבינה כי "מצוקותיה וחולשתה אינן נובעות מאופייה המזופת או ממזלה הרע, אלא ממיקומה הנחות במבנה החברתי ומכוחה הפוליטי הדל".

בדומה לכך, גם ההגדרה העצמית כמזרחית קוראת תיגר על המצב הקיים. אולם, בחייה של פמיניסטית מזרחית מצטלבים דיכויים על רקע מגדרי, עדתי ומעמדי. לכן, אומרת שירן, היא מוצאת את עצמה נאבקת בכמה חזיתות ובמקביל גם ערה להיותה מדכאת את המיעוט הערבי פלסטיני מתוקף היותה שייכת לרוב היהודי.

דיכוי הוא דיכוי מניפה שירן את דגל השחרור האולטימטיבי וקשה להישאר אדישות לבשורה הזאת. הדרך אל השחרור האישי והפוליטי רצופה כאבים והכחשות עמוקות, לכן, טוענת שירן, ניתן לקרוא את הטקסט שנכתב על פמיניזם כטקסט מזרחי ולהפך. הנה להם שני הניגודים שליוו אותי בנערותי הופכים משלימים ויוצרים תודעה חדשה של אישה חזקה. סיסמת הפמיניסטיות "שונות אבל שוות" יכולה להתאים גם לכאן.

שלומית ליר

וזו גם לדעתי התשובה לשאלה שנזרקת לחלל בכל פעם שמדברים על תודעה מזרחית. עורכת הספר, שולמית ליר אמיצה מספיק להעלות אותה בתחילת הספר: למה לדבר על הפרדה ולא על אוניברסאליות? מדוע לאמץ את המבט המפריד ולא את זה האוניברסאלי?

זה נכון וחשוב להביט על העולם מעל להבחנות של צבע עור וארץ מוצא, אולם לא מתוך דחיקה של זהות האחד מעל פני השנייה, לא על חשבון ביטול השונות בין המינים השונים אלא דווקא מתוך הכוח שלהם כאחרים האחד מהשני, יש להביט אל העולם כשווים. השיח הפמיניסטי המזרחי מתמקד בחוויית אחרות פרטיקולארית, כותבת ליר, אולם הוא גם בו זמנית אוניברסאלי "משום שבכוחו לאבחן את נקודות העיוורון של העין ההגמונית ולהצביע ולפעול לתיקון כלל החברה על מרכיביה השונים". כאמור, שונות בין שווים.

מצעד הנשים הכותבות הוא ארוך ולא ניתן כאן לאזכר את כולן. בין הטקסטים הבולטים ניתן למצוא מסמך מזעזע של דורית פנקר, מי שעבדה כחדרנית בבתי מלון באילת, המשרטטת עולם שלישי המתנהל מתחת לאף של כולנו; סיפור מאת ד"ר קציעה עלון, ראש החוג למגדר בבית ברל, הנע בין מציאות חברתית לבדיון ספרותי ומתאר בדיוק מרגש את חייו של המזרחי האינטלקטואל; סיפורה של שרה לחיאני, אמה של טלי פחימה, המספרת על קשריה של בתה עם הערבים בגדה מנקודת מבט שלא יראו לכם בתקשורת; ושירה של שירה אוחיון "תחנה סופית" המתאר את הפיצול התמידי של המזרחית בעולם המערבי, חותם את הספר ומתורגם לערבית, חותך בבשר וערב לאוזן בו זמנית.

ספר לא קל לעיכול ומיועד למי שמחפש שינוי משמעותי לשנה החדשה. שינוי ושחרור התודעה.

 

21 מחשבות על “לאחותי – אנתולוגיה פמיניסטית מזרחית

  1. לאשכנזי, אתה מסכים שיש גזענות. כלפי כולם, וציינת כמה מגזרים, רק לא כלפי מזרחים. נכון, יש גם גזענות בין מזרחים, וישנה גם גזענות גדולה בין המזרחים לבין הערבים ובינם לבין האתיופים, אשר לגביהם כפי שכתבת כולנו שותפים. או, הנה מצאנו מכנה משותף. כל זה עדיין לא סותר את הטענה כי יש גזענות כלפי מזרחים.
    לגזען שלום, לא אני לא סובלת מקיפוח. אתה תמשיך לכתוב תגובות פוגעניות וגזעניות ואני אמשיך למחוק אותן, עשינו עסק? סליחה, בעצם אני לא עושה עסקים עם גזענים. אגב, בתור גזען, אתה מצליח לשמור על קשר רציף איתי, להגיב באתר לכל דבר, גם זו סוג של תקשורת, אני מקווה שאתה לא מלקה את עצמך על כך. וגם אם כן, אז מגיעות לך המכות האלה.

    אהבתי

  2. את מודה שמעולם לא סבלת מאפליה, אז למה להמשיך לחפור בנושא העדתי, שכלל אינו רלוונטי? חסר לך אתגר בחיים? נכון, יש גזענות. אבל היא נמצאת בחוגים מסוימים, כמו החרדים, ואני לא בטוח שכל המאמרים הללו מתתייחסים אליהם. יש גם גזענות כלפי אתיופים, אבל לתופעה הזו כולנו שותפים – אשכנזים, מרוקאים, תימנים ועיראקים. וזה לפני היחס שלנו לערבים.
    ולגבי הכינוי שבחרתי – הוא לא מסמן כלום, רק על טרוניה כלפי נושא הדיון.

    אהבתי

  3. מלח הארץ שלום,
    גם כל הדיבורים הגזעניים שלך לא מרשימים אותו כלל וכלל, עצם הניסוח שבחרת, משל מישהו פה צריך להתאמץ להרשים אותך, ירום כבודו, הוא ניסוח מתנשא בעליל. אבל ניחא, אני לא מצפה מגזען שאינו מכבד תרבויות שאינן מערביות
    להתבטא לא מתוך מקום שיפוטי ומתנשא.
    השוטה הגדול, הוא זה שאינו משכיל לראות את קשת הצבעים הרחבה בעולם.
    לאשכנזי מבטן ולידה.
    לשאלתך האישית, לא מעולם לא סבלתי תודה לאל ולהוריי מחרפת רעב או מאפליה בשל מוצאי העדתי, זה עדיין לא אומר שחסרים גזענים בארצנו דוגמת מלח הארץ שהגיב מעליך. ראוי היום לעשות את ההפרדה בין פערים חברתיים שאכן לדעתי הצטמצמו עם השנים, לבין גזענות שרק עולה ועולה עם השנים. אכן, הפערים הצטמצמו ואילו הגזענות גדלה. לא רק כלפי מזרחים.
    דבר נוסף, אם השסע העדתי נעלם מהמפה, לשיטתך, מדוע בחרת את הכינוי אשכנזי מבטן ולידה? מה הוא אמור לסמן?
    נכון, לפעמים יש ריחוק בין תיאוריות למציאות, לפעמים לא, לפעמים יש אפילו ריחוק בין מציאות לבין מציאות, כפי שהיא נתפשת בעיני המתבונן.

    אהבתי

  4. תגידי אדמית, האם אי פעם סבלת מחרפת רעב ומאפליה בגלל מוצאך העדתי? האם אי פעם נחסמת בחייך מכיוון שמשפחתך לא באה מהשטח שבין פולין לרומניה?
    לא ברור למה מנסים להחיות את הנושא העדתי. הרי כבר אין פערים בין אשכנזים למזרחיים (לא כולל החברה החרדית, שזו בעיה אחרת). כל מזרחי יכול להגיע לכל מקום שאליו הגיע (או יגיע) אשכנזי. אז נכון שיש קומץ פלצנים אקדמאים, שמחפשים בנרות תיאוריות פלצניות כדי לפתח אותן. אז ה"פמיניזם המזרחי" הוא סוג של תיאוריה שכזאת. אבל זה רק מראה את הריחוק שבין המציאות לתיואריות.

    אהבתי

  5. כל הדיבורים האלו על תודעות חסומות לא מרשימים אותי.הייתי חי בגן עדן של שוטים אם הייתי לשיטתך מכבד "תרבויות" לא מערביות ומעניק להן אותו משקל וערך.

    אהבתי

  6. חבל שהתודעה שלך חסומה להבין כי יש תרבויות נוספות בעולם והן אינן פחותות מזו שאתה מבקש להשתייך אליה, רק משום שהן אינן מכירות את פרוסט.

    אהבתי

  7. אז למה חשוב לך כל כך להגיב כאן ולהתלהם ולקלל אם אני לא ראויה לצחצח את נעלייך?
    ועם כל הכבוד לשייקספיר ויש כבוד (אל פרוסט אני לא מתחברת תודה לאל) יש לנו תרבות משלנו, המקרא, חכמי ספרד, הרמב"ם שהם לא פחות חשובים משייקספיר

    אהבתי

  8. אבל מה לעשות שכל הרוסיות הן זונות,כל הערבים הם טרוריסטים וכל המזרחים עולמם התרבותי מורכב משירים של אייל גולן ואהדה לבית"ר ירושלים. לא נתקלתי במזרחי שמצטט את שייקספיר,קרא את פרוסט,יודע מי זה שפינוזה ומאזין למוצרט או לגרשווין.לעומת זאת בבבונים שמתלהמים וצועקים היידה ביבי נתקלתי רבות ובבקשה אל תניחי הנחות לגביי או לגבי משפחתי.אנחנו מלח הארץ ואת עם שורשייך הערביים לא ראוייה לצחצח את נעליי.

    אהבתי

  9. תודה על עזרתך, אנונימית או לא, מעל ל250 איש צפו בפוסט הזה ואף אחד לא טרח להצטרף לשיח ולהוקיע גזענות. אם זה היה אדם אחד, ניחא, באמת אין טעם להתייחס, אבל לצערי, הוא משקף דעה של רבים אחרים ולכן חשוב לי לנהל את השיח הזה על אף הקללות והניסיון לפגוע באופן אישי.
    אז שוב תודה, בהיעדר אמיצים שמוכנים להשתתף בשיח הזה, משל הוא מתאר מציאות מדומה, כל קול חשוב.

    אהבתי

  10. יוסי בובליל ובתו הם לא כל המזרחים.
    כמו שלא כל הערבים דפוקים או כל הרוסיות זונות או כל הפולנים גזעניים.
    הגזענות שלך חמורה וברברית הרבה יותר מיוסי בובליל ובתו שמתנהגים בטבעיות לרמת התדר התודעתי בו הם נמצאים. במובן זה, רמת התדר התודעתי שלך נמוכה יותר משלהם אם אתה לא משכיל לראות זאת ולהכליל כמובן לכל המזרחים, שלא לדבר על לכנות אותי פרענקית מתועבת. בטוחה אני כי התנהגות זו היא תוצאה של גזענות שאתה או משפחתך עברתם בעבר מקבוצת אנשים שלא האמנתם כי תרבותם הנעלה, זו שאתה מכנה אור לגויים, תחרוך אתכם.

    אהבתי

  11. פרענקית מתועבת,יוסי בובליל ובתו הם ממש אור לגויים והם הרי מזרחים.

    אהבתי

  12. אוויל בבורתו יתגאה,
    גם אם דרך אור יראה
    יש סכל חכם יחשוב טיפש
    ברכת האחר קללה לו תחשב

    אהבתי

  13. כבר הודעתי כאן באתר כי תגובות גזעניות יימחקו. אנא , יצור תרבותי שכמוך, מצא לך אתרים אחרים לשוטט בהם, כאלה המתאימים לאג'נדה הגזענית שלך.
    לא רוצים אותך כאן.

    אהבתי

  14. למה לקרוא למשהו בשם אחר ממה שהוא. מה הקשר למדינה ואיגודי עובדים לפמיניזם מזרחי ולספר הזה.
    ולאדמית, כתבה מקסימה

    אהבתי

  15. למעשה זהו פמיניזם מדינתי שנקרא גם פמיניזם סוציאל דמוקרטי, כלומר פמיניזם ששואף להיעזר במדינה ובאיגודי עובדים למען שיפור חומרי של מצב הנשים.

    אהבתי

סגור לתגובות.